جوش صورت
نوشته شده توسط : فاطمه

جوش صورت

جوش صورت  از بیماری های شــایع و مزمن پوستی است که تقریبا بیش از  ۸۵% نوجوانان را در دوران نوجوانی در گیر خود می کند.

 

جوش صورت

جوش صورت در بعضی از بیماران تا ســنین بزرگسالی ادامه می یابد .جوش صورت در صورتی که به یک عارضه پوستی تبدیل شود ، عــوارض اجتماعی و روانــی قابل توجهــی دارد و زیبایی فرد را مختل می کند.

 

جوش صورت بیماری محسوب نمی شود .ایجاد شدن جوش صورت یک علت خاص ندارد بلکه  بلکه چندین عامل در پیدایش جوش صورت  نقش دارند.این عوامل ممکن است ناشی از وراثت ، میکروب ها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت پوست صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری ها باشد. همچنین یبوست ,کم خونی ، ناراحتی های قاعدگی و تغذیه  نادرست از عوامل مهم بروز جوش صورت هستند.

 

 

دلایل ایجاد جوش‌ صورت

 بیشتر مردم فکر می کنند جوش‌ صورت در اثر  دلیل اختلال در چربی پوست به وجود آمده‌ است. به طور کلی می توان دلیل ایجاد جوش صورت را اینطور بیان کرد که قسمتهایی از پوست صورت به دلایلی بیش‌فعال می‌شوند مقدار زیادی چربی تولید می کنند  در نتیجه‌ی این بخش‌ها ی صورت در چربی غوطه‌ور می‌شوند.ارگانیسم‌های زنده‌ی میکروسکوپی که به طور معمول روی پوست وجود دارند در این حجم زیادِ چربی به دام می‌افتند و باعث ایجاد آلودگی و تولید ترشحات می شوند و برآمدگی روی پوست صورت ایجاد می کند که آن را جوش صورت می‌نامیم.

 

 

جوش یک زائده‌ی پوستی است. جوش‌ها و مشکلات پوستی کوچک به دلیل وجود غدد چربی‌ای هستند که به وسیله‌ی میکروب‌ها،آلوده و ملتهب می شوند  و در مرحله‌ی بعد ترشحات سطح آنها را پر می‌کند.

 

 

انواع جوش صورت و بدن

وقتی غدد چربی پوست بیش‌فعال شوند جوش یا آکنه ایجاد  می‌شود. قسمتهایی از بدن که در معرض جوش زدن هستند  شامل صورت ، بالای کمر، سینه و شانه‌ می یاشد که این جوشها در بدن  علامت واضحی از التهاب پوستی است .انواع مختلف جوش صورت و بدن عبارتند از:

 

 

جوش‌های زیرپوستی یا  کمودون‌

 جوشهای زیر پوستی زمانی ایجاد می شود که فولیکول مو بر اثر افزایش چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست مسدود می شود. دو نوع جوش زیر پوستی داریم

  • جوش سرسیاه
  • جوش سرسفید

 

جوش سرسفید که نام دیگر ان  کمودون‌ بسته  است . در این  نوع جوش چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست از باز شدن مجرای بسته شده جلوگیری می‌کنند و التهاباتی  در زیر پوست ایجاد می کنند اگر التهاب بیرون بیاید شبیه دانه‌ای کوچک با حبابی از چرک در روی پوست ظاهر می شوند.

 

 

جوش  سر سیاه یا کمودون‌های باز به راحتی دیده می شوند این نوع جوشها معمولا رنگ تیره‌ای دارند و روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. سیاهی سر این جوش‌ها ملانین‌ِ غدد چربی پوست است که وقتی در معرض هوا قرار می گیرند ،به این رنگ درمی‌آیند.

 

 

 جوش سفت‌دانه یا پاپول

 این نوع جوش صورت از نوع جوشهای التهابی صورت هست .سفت‌دانه‌ها یا پاپول‌هایک نوع  برآمدگی‌  سفت روی پوست هستند که در آنها  هیچ مایع واضحی وجود ندارد.  این جوشهای صورت به رنگ‌های قهوه‌ای، بنفش، قرمز و اکثرا صورتی ظاهر می شوند .با  لمس آنها شما احساس  درد می کنید. هرگز این نوع جوشها را فشار دهید چون ممکن است جای جوش روی صورت  باقی بماند و لازم است که مراقبت های پوستی را رعایت کنید تاجای جوش روی صورتتان نماند.

 

 جوش پاسچول

این نوع جوش صورت نیز از نوع التهابی است بر خلاف پاپول‌ها این جوش‌ها چرکی هستند که روی سطح پوست دیده می‌شوند. این مدل جوش‌ صورت به صورت قرمز و سطح رویی آنها چرک‌آلود است. این جوشها  دارای چرک سفید یا زرد رنگ هستند که معمولا مخلوطی از باکتری، گلبول‌سفید و سلول‌های مرده‌ی پوستی اند .اگر این جوش‌ها  را دستکاری کنید جای جوش تیره‌رنگ می شود  و جای  زخم باقی می ماند.

 

 

 جوش کیستی‌

این جوش صورت به راحتی روی پوست قابل تشخیص است. این زائده‌ها مانند پاسچول‌ها پر از چرک هستند، اما از آنها  بزرگ‌تر و دردناک  هستند و معمولا جای‌ این نوع جوش صورت  روی پوست باقی می‌ماند.

 

درمان جوش صورت

برای درمان جوش صورت باید به پزشک مراجعه کرد  و داروهای مناسب را مصرف کرد. درمان جوش صورت حداقل ۶ ماه طول می کشد و در بعضی مواقع درمان آکنه یا جوش صورت در مدت طولانی نتیجه می دهد. و توصیه های بهداشتی و مراقبت های پوستی نیز برای کاهش جوش صوذت  وجود دارد.

 

 

توصیه هایی برای بهبود جوش صورت

جوش صورت را به هیچ عنوان نباید دستکاری کنید و با فشار دست بخواهید  آنها را خالی کنید. سعی کنید  همیشه خواب منظم داشته باشید و در طول شبانه روز استراحت کافی داشته باشید و حتی الامکان از فشارهای روحی و عصبی دوری کنید.

 

 

صورت خود را به طور مرتب شستشو دهید. برای شستشو حتما از صابون اسیدی که پزشک توصیه می کند استفاده کنید و از مصرف غذاهای چرب مانند سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری کنید و در عوض میوه و سبزی بخورید. سعی کنید سبزی و میوه بخصوص سبزی های حاوی ویتامینA مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجه فرنگی را زیاد مصرف کنید.

 

تاثیر گرما بر جوش

گرما میزان جوش های آکنه را زیاد می کند پس زیاد در محیط های گرم نمانید. از ضد آفتاب استفاده کنید برخی پزشکان معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش های دارد و برخی معتقدند که نور آفتاب موجب تشدید آکنه می شود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی کنید.

ورزش باعث می شود جوش صورت بهبود پیدا کند . ورزش و استحمام باعث  می شود  منافذ پوست باز شود  که با رفع چربی  جوش صورت کاهش می یابد.استفاده از  مواد آرایشی و کرم های چرب، آکنه را تشدید می کند پس سعی کنید صورت خود را کمتر آرایش کنید.

 

 

اولین اقدام برای درمان جوش

اولین درمان برای جوش، یخ است. زمانیکه جوش هنوز به طور کامل عفونی نشده است، یخ باعث می شود التهاب  جوش صورت کاهش یابد. و غدد چربی را منقبض می کند و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را خارج می کند.تکه های یخ را در پارچه گذاشته و روی محل جوش قرار دهید.چند دقیقه فاصله بگذارید و مرتب این کار را تکرار کنید.این کار را به  طور مرتب  تکرار کنید، تا جوش صورت در عرض یکی دو روز از بین برود.

 

 

خمیردندان برای درمان جوش، گزینه خیلی خوبی است . بعد از روش  یخ گذاشتن  سریع‌ترین اثر را  خمیر دندان دارد. است .برای این کار حتما از خمیردندان‌ های سفید‌رنگ  استفاده کنید زیرا خمیر دندان غیرسفید‌کننده ، مناسب نیست همچنین از انواع خمیردندان‌های ژلی نیز استفاده نکنید.

 منبع : http://drsodaei.com/%D8%AC%D9%88%D8%B4-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA/

 





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: